پیام عنوانی اشتراک کننده گان ارجمند نخستین نشست اروپایی بخش زنان نهضت فراگیر
نفس جهید نفس جهید

نفس جهید عضو هیأت اجرايیه مجلس موسسان و مسوول امور زنان نهضت فراگیر و دموکراسی و ترقی افغانستان

 

 کابل تاریخ  23 ثور 1388

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اشتراک کننده گان ارجمند نخستین نشست اروپایی بخش زنان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان!

افتخار دارم که گرمترین پیام ها و صمیمانه ترین تمنیات خود را به پیشگاه شما تقدیم نموده و گشایش نشست حاضر را که در واقع معرف توانایی های زنان بخاطر دفاع از موقف زن بحیث انسان کامل الحقوق است شاد باش گویم .

اجازه دهید از میان دود و نا امنی ،فقر و گرسنه گی ،رنج و بیکاری ،جفا و ستمگری ،زورگویی و نقض حقوق بشری از افغانستان مصیبت زده ارزو مند ییهای نیک خود را بخاطر موفقیت کار نشست و اثر گذاری مثبت ان در حیات زنان ابراز دارم .

بدون شک شما شرکت کننده گان پر احساس نشست،پیرامون چگونه گی وضعیت زنان افغانستان اطلاعاتی بدست دارید و در بسا موارد به درجه تحمل و شکیبایی زنان افغان تعجب میکنید اما باید بدانید که سکوت  تلخ ما ناشی از ناگذیریست .... حینیکه شاروالی ها و سره میاشت ها اجساد بی روح زنان مظلوم را بخاطر جلوگیری از متعفن شدن میحط زیست از رهگذر ها جمع اوری وزیر خاک دفن میکنند . نه تنها کس نمیداند که چه کسی قاتل این زنان معصوم است بلکه هویت زن نیز پوشیده می ماند و حتا خانواده ها اقارب شان از جستجوی انها (به دلیل تهدید های بعدی) ابا می ورزند .

شما به درستی قضاوت کرده میتوانید در کشوریکه بیش از 90 در صد مردم ان زیر خط فقر قرار داشته باشد میلیونها انسان بیکار باشد . نا امنی و اختناق بیداد کند .حاکمیت قانون تامین نباشد . تبعیض و انواع خشونت علیه زنان حالت طبیعی گرفته باشد ،فساد و مواد مخدر مقام اول اختیار کرده باشد صاحبان اصلی قدرت ،ثروت ، فتوا ، و قضاوت تفنگداران باشند . چگونه میتوان انتظار داشت که زنان استعداد ها و توانمندی های شانرا تبارز دهند و موقعیت اجتماعی خویش را احراز نمایند .  مسلما در چنین وضعیتی مشارکت زنان زیر سوال میرود .زنان عضو پارلمان در طی چهار سال نتواسنتد حتا یک  قانون حمایتی را در مورد حقوق زن تصویب نماید وزارت امور زنان نقش سمبولیک دارد . نهاد های حقوق بشر صرفا به ثبت برخی و قایع میپردازد (انهم در محلاتی که قسما دسترسی دارد) صد ها زن خود کشی و خود سوزی را بر زنده گی ترجیع داده اند .

ما معتقدیم تا زمانی که زمینه برای مشارکت فعال زنان در عرصه های مختلف سیاسی ،اقتصادی ، اجتماعی ، ....فراهم نگردد. ریشه کن ساختن اینهمه نا بسامانی ها ،توسعه و انکشاف محال و نا ممکن خواهد بود . که این امر بدیل دیگری را نمی پذیرد .

دوستان ارزشمند :

من برای شما با صراحت اعلام میدارم که وضع موجود برای زنان افغان دیگر غیر قابل تحمل شده است و با خود گذری میخواهند مقاومت های شان را شدت بخشد . برهان واضع این ادعا در قبول قربانی و جسارت 300 زنی بازتاب مییاید که حاضر شده اند درپروسه انتخابات ریاست جمهوری  و شورا ها ی ولایتی (بحیث کاندیدا تور) شرکت ورزند .... خطر مرگ و نا بودی ،ترور و اختطاف ،توطئه و دسیسه این زنان را خانواده و وابسته گان شان را شدیدا تهدید میکند .

زنان رنجور افغانستان که اکنون در استانه انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی قرار دارند .به رغم نا امیدی ها دل به حمایت سیاسی جامعه از یک انتخابات ازاد ،شفاف ،دموکراتیک و عادلانه بسته اند . تا باشد که ملت مظلوم ما بتواند از حقوق مدنی خود مستفید شود . حکومت قانونمند تشکیل و دموکراسی به مفهموم واقعی تحقق یابد .

امیدوارم نشست حاضر موفق شود که به نفع زنان و دفاع از حقوق انسانی آنان تصامیم قاطع اتخاذ نماید و همچنان در پروسه انتخابات افغانستان با حفظ امنیت و مصئونیت زنان بخاطر مشارکت سیاسی تاثیر گذار واقع گردد. به کار نشست پیروزی ارزو میکنم و از گرداننده گان و دست اندرکاران آن مشکور و سپاسگذارم.


June 8th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها